علت داغ شدن جاروبرقی

علت داغ شدن جاروبرقی

جاروبرقی، ابزاری بسیار پرکاربرد در زندگی ماست. یکی از مشکلات آن داغ شدن جارو هنگام استفاده است. به همین علت ممکن است بارها به دنبال این باشید که علت داغ شدن جاروبرقی چیست و چگونه می توان آن را رفع کرد. با این حال کمتر کسی در مورد دلایل آن اطلاع دارد و راهکار را می داند! با ما همراه باشید تا با این مسئله بیشتر آشنا شوید و دلیل آن را بدانید. قطعاً در صورتی که از جاروبرقی خود بیشتر محافظت کنید، طول عمر و کیفیت بهتری خواهد داشت.

دلیل داغ شدن جاروبرقی
دلیل داغ شدن جاروبرقی

چرا باید علت داغ شدن جاروبرقی را بدانیم؟

ممکن است داغ شدن جاروبرقی برایتان یک مسئله عادی باشد و از خودتان بپرسید چرا باید برای رفع داغی جاروبرقی کاری کرد یا علت آن را دانست؟ برعکس آنچه خیلی از افراد تصور می کنند، داغ شدن جاروبرقی می تواند به قطعات داخلی آن آسیب برساند.

به خصوص اگر داغ شدن آن زیاد بوده یا سریع تر از حالت عادی این اتفاق بیفتد. اگر احساس می کنید، جاروبرقی تان زیاد داغ می شود، باید حتماً آن را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید یا برای رفع این مشکل کاری کنید. در غیر این صورت ممکن است هزینه های بیشتری را در آینده پرداخت کنید.

خرید جاروبرقی صنام

دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی

برای یافتن دلیل داغ شدن جاروبرقی باید برخی از قطعات آن بشناسیم. اگر بخواهیم قطعه مادر و مهم جاروبرقی را نام ببریم، قطعاً موتور اصلی ترین قطعه محسوب می شود. عملکرد این بخش می تواند به طور کامل کارکرد جاروبرقی را تحت تأثیر قرار دهد. پس علت داغ شدن جاروبرقی و موتور آن باید حتماً بررسی شود تا این قطعه مهم آسیب نبیند.

البته نباید این نکته را نادیده بگیرید که در اکثر مواقع، داغ شدن موتور جاروبرقی یک پدیده عادی است و نگران کننده نخواهد بود. حتی برخی از جاروبرقی ها دارای سنسورهای حرارتی هستند که در صورت کارکردن زیاد و داغ شدن تا حد خاصی، سیستم ایمنی جاروبرقی فعال شده و آن را خاموش می کند. این عملکرد باعث می شود تا جاروبرقی بر اثر داغ شدن زیاد آسیب نبیند.

با این وجود، ممکن است گاهی اوقات جاروبرقی خیلی زودتر از حالت عادی داغ کند یا پس از داغ شدن زیاد، خاموش نشود. در این مواقع باید به دنبال علت داغ شدن جاروبرقی باشید. این وضعیت نشان می دهد که قطعه ای از جارو دچار مشکل شده است و باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید.

علت داغ شدن جاروبرقی
علت داغ شدن جاروبرقی

دلایل داغ شدن جاروبرقی که باید بدانید!

ممکن است از خودتان بپرسید که چگونه می توانم بفهمم جاروبرقی داغ شده است؟ معمولاً بوی داغ شدن جارو را حس کرده یا اگر دستتان را به بدنه دستگاه بزنید، احساس گرمی می کنید. البته گاهی اوقات عوامل دیگری هم وجود دارند که نشان می دهند جاروبرقی داغ کرده است. ممکن است احساس کنید صدای جارو طبیعی نیست، بوی سوختگی می شنوید یا لرزشی در آن احساس می شود. با توجه به این که چه علائمی را در جاروی خود مشاهده می کنید، دلایل داغ شدن جاروبرقی نیز متفاوت است. برخی از این دلایل در ادامه ذکر می شوند:

  • نیم سوز شدن موتور جارو
  • خرابی پروانه یا فن موتور
  • خراب بودن ترموستات
  • معیوب بودن لاستیک نگهدارنده موتور
  • مسدود بودن لوله ها
  • پر بودن کیسه جارو
  • کثیفی فیلتر جارو

نیم سوز شدن موتور علت داغی جاروبرقی

اما چرا جاروبرقی داغ می شود؟ هنگامی که موتور جاروبرقی در معرض گرمای زیادی قرار گیرد، ممکن است بخش هایی از آن که عایق کاری شده اند، گرم شده و خراب شوند. این مسئله سبب اتصال کوتاه می شود. حتی در صورتی که مسئله خیلی جدی باشد، سیستم قطع کننده جارو، مدار را قطع می کند. در این صورت بخش هایی مانند روتور هم آسیب دیده و از کار می افتد. در این مواقع با بوی پلاستیک سوخته ای که از جارو استنشاق می شود، مواجه می شوید. گاهی اوقات هم دود از آن بلند می شود.

برای رفع داغی جاروبرقی بهتر است سیستم موتور را بررسی کنیم. این بخش دارای سیم پیچ اصلی وکمکی است. اتصال الکتریکی در حلقه اتصال سیم پیچ اصلی و کمکی باعث بروز مشکل می شود. اگر این اتفاق بیفتد، مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده و میدان مغناطیسی ایجاد شده، مناسب برای گردش موتور نیست و همین عامل هم علت داغ شدن جاروبرقی و موتور آن است.

مسئله دیگری که وجود دارد، مصرف زیاد انرژی توسط موتورهای نیم سوز است. پس باید قبل از این که کاملاً موتور دستگاه از کار بیفتد و به مرور هزینه های انرژی بیشتری پرداخت کنید، سیم پیچی موتور عوض شود. گاهی اوقات هم تنها راهکار، تعویض کامل موتور است تا کار آن بهتر شود.

خرابی پروانه یا فن موتور یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی

اگر می خواهید بدانید چرا جاروبرقی داغ می شود؟ اولین بخشی را که باید بررسی کنید، همین فن یا پروانه است. این بخش باعث می شود تا گرمای موتور دفع شده و آن را خنک می کند. خرابی فن یکی از عوامل شایعی است که در هر مدل جاروبرقی ممکن است رخ دهد.

برای رفع داغی جاروبرقی در این مواقع باید قبل از این که موتور را بررسی کنید، درب جاروبرقی را باز کرده و آن را روشن کنید. در صورتی که فن خراب باشد یا اصلاً کار نمی کند یا به سختی کار می کند. ممکن است زباله یا شی خارجی به پروانه موتور گیر کرده باشد در این صورت باید آن را خارج کنید تا به موتور فشار نیاورد و بلبرینگ را خراب نکند. اگر مشکل از خود فن است باید فن را سریع تر تعویض کنید.

علت داغ شدن جاروبرقی
علت داغ شدن جاروبرقی

داغ شدن موتور با خرابی ترموستات

ممکن است برخی از جاروها ترموستات نداشته باشند؛ اما در مدل های جدید حتماً این بخش هم وجود دارد. ترموستات وظیفه خاموش کردن موتور را دارد. هر گاه دمای موتور از حدی بالاتر رفت یا مدت زمان زیادی کار کرد و داغ شد، ترموستات دستور خاموش شدن موتور را می دهد تا از ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کند. در صورتی که ترموستات درست عمل نکند، موتور داغ شده و بوی سوختگی یا داغی آن در محیط می پیچد.

نکته دیگری که برای علت داغ شدن جاروبرقی باید به آن توجه کنید این است که خرابی ترموستات در صورتی است که جاروبرقی بیش از 10 دقیقه کار کند و بوی داغی آن شنیده شود، به احتمال زیاد ترموستات اولین گزینه ای است که به نظر می رسد خراب است. اگر اهم متر دارید و فوت و فن کار را بلدید، ترموستات را با یک اهم متر چک کرده و در صورتی که خراب است آن را تعویض کنید. معمولاً تعمیرکاران به کمک یک ترموستات سالم و جایگزین کردن آن روی دستگاه، اطمینان می کنند که خرابی از ترموستات بوده و آن را تعویض می کنند.

برخی از مدل های جاروبرقی به جای ترموستات دارای یک سنسور هستند که کار ترموستات را انجام می دهند. تفاوت عملکرد این دو بدین صورت است که ترموستات به کمک یک پلاتین، موتور جاروبرقی را خاموش می کند. اما در مدل هایی که دارای سنسور است، این سنسور به برد جاروبرقی اطلاع داده و موتور را خاموش می کند.

زیادی بار و داغ شدن جاروبرقی

احتمالاً بر روی بدنه جاروبرقی یا کارتن آن ها اعدادی مانند 2500، 1800 و… را می بینید که در کنار آن ها علامت وات هم نوشته شده است. این اعداد همان توان جاروبرقی هستند که هر چه بیشتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر است. با این وجود ظرفیت نامی جاروبرقی مشخص است و تا حدی می توان به آن فشار کاری وارد کرد. برخی از دلایل داغ شدن جاروبرقی می تواند اضافه بار را برای دستگاه به همراه داشته باشد.

خرابی مدارها، سوختن قسمتی از سیم پیچ موتور و عواملی از این دست سبب می شود تا بیش از توان موتور به آن بار وارد شود و نیروی زیادی از موتور گرفته شود. هنگامی که جریان زیادی از سیم پیچی موتور عبور کند، این نیرو با سطح سیم پیچی و دور موتور هماهنگ نیست و باعث داغ شدن موتور جاروبرقی می شود. حتی اگر زیاد داغ شود باعث سوختن موتور و اعمال هزینه های زیاد بر دوشتان می شود. در صورتی که احساس کردید موتور داغ شده است باید هر چه سریع تر دستگاه را خاموش کرده و به تعمیرکار مراجعه کنید.

نشانه ای که به شما می گوید جارویتان در خطر است، زود داغ شدن آن هنگامی است که جارو بدون توقف کار می کند. همچنین بررسی مدارهای جاروبرقی به کمک آمپرسنج نیز راهکار ساده ای است تا این مدارها را چک کنید.

نکات نگهداری جاروبرقی

مسدود بودن مسیر مکش علت داغ شدن موتور جاروبرقی

یکی از رایج ترین علت داغ شدن جاروبرقی، مسدود شدن مسیری است که زباله به داخل جارو کشیده می شود. عواملی مانند پر بودن کیسه یا سطل جارو سبب می شود تا مکش جاروبرقی با مشکل مواجه شود و به موتور آن فشار زیادی وارد گردد. البته همیشه هم پاکت یا سطل پر سبب این مشکل نمی شود! گاهی اوقات در مسیر مکش و لوله های جاروبرقی، زباله بزرگی گیر می کند یا زباله های کوچک در کنار هم تجمع پیدا می کنند. در این مواقع نیز مسیر مسدود شده و به موتور جاروبرقی فشار وارد می شود. در این صورت هم داغ شدن موتور نتیجه اصلی این مشکلات است.

بر روی جاروبرقی ها و در بخش هواکش پروانه موتور، یک فیلتر وجود دارد تا از ورود زباله، گرد و خاک و… به موتور و فن جلوگیری کند. در صورتی که فیلتر کثیف شود، آشغال و گرد و غبار به موتور و پروانه وارد می شود. این مسئله داغ شدن موتور و سوختن آن را به همراه دارد. البته برای رفع داغی جاروبرقی باید این موارد را رفع کنید و بررسی بیشتری روی آن ها داشته باشید.

چرا جاروبرقی داغ می شود؟
چرا جاروبرقی داغ می شود؟

فیلتر هوا و تأثیر آن بر داغ شدن جاروبرقی

یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی کثیفی فیلتر است. هنگامی که فیلتر هوا کثیف شود یا به هر علتی تبادل هوای بیرون و داخل برای موتور به درستی انجام نگیرد، موتور به سرعت داغ می شود. بخش زیادی از هوای موتور توسط فیلتر خنثی می شود.

در هر نوع جاروبرقی، راهکار ممکن است متفاوت باشد. در برخی از مدل ها یا زمانی که فیلتر معیوب شده است، باید آن را به طور کامل تعویض کنید. با این حال در برخی مدل های جاروبرقی، به راحتی می توانید با یک دستمال خیس، گرد و غبار را از روی فیلتر گرفته و مشکل را رفع کنید. حتی می توانید فیلتر را بیرون آورده و بشویید. در این صورت باید اجازه دهید فیلتر در هوای آزاد کاملاً خشک شود سپس سر جای خود قرار دهید.


اگر فیلتر دستگاه را دائماً بررسی و تمیز کنید، نه تنها مشکل داغ شدن جاروبرقی رفع می شود بلکه طول عمر دستگاه تان را هم بیشتر می کنید.

علت داغ شدن جاروبرقی
علت داغ شدن جاروبرقی

آیا سوراخ بودن پاکت سبب داغ شدن موتور جاروبرقی می شود؟

همان طور که گفته شد، دلیل دیگری که برای افزایش فشار به جاروبرقی بود، پر شدن بیش از حد کیسه یا سطل جاروبرقی است. برای رفع داغی جاروبرقی، بهتر است کیسه آن را هنگامی پر شد تعویض یا خالی کنید. اگر جارویتان کیسه ندارد پس از هر بار جاروزدن، سطل آن را خالی کنید.

حال ممکن است این سؤال برایتان پیش آید که سوراخ بودن پاکت جاروبرقی هم می تواند یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی باشد؟ قطعاً همینطور است. کیسه جاروبرقی پر از زباله و گرد و خاک است؛ از این رو سوراخ بودن آن باعث می شود تا ورود زباله و گرد و خاک به موتور و پروانه آن صورت گیرد. در صورتی که پروانه توسط زباله مسدود شود یا زباله و گرد و خاک به موتور وارد گردد، علاوه بر این که ممکن است موتور زیاد داغ کند، حتی در اکثر مواقع سوختن موتور را هم به همراه دارد.

نکات خرید جاروبرقی

مسدود بودن لوله خرطومی علت داغ شدن موتور جاروبرقی

اگر به دنبال علت داغ شدن جاروبرقی هستید، باید موارد دیگری را هم چک کنید. جریان هوایی که برای عملکرد جاروبرقی کافی است، بسیار مهم بوده و نباید کم شود. هنگامی که مجرای هوایی کافی در جارو ایجاد نشود، منجر به گرم شدن موتور و بدنه خواهد شد. هر گونه مانعی که در این بین وجود داشته باشد، جریان هوا را کم می کند. انسداد در هر قسمتی از مسیر حرکت هوا سبب می شود تا هوا کافی نباشد. در شیلنگ، برس ها، خرطومی و لوله های جارو نباید زباله گیر کرده باشد.

گاهی اوقات اجسامی مانند آدامس یا هر شی چسبنده ای، به مرور زباله هایی را هم در اطراف خود نگه می دارد و سبب گرفتگی مسیر می شود. هنگامی که مسیر مسدود می شود، جاروبرقی فشار زیادی را تحمل کرده و زود داغ می شود. در این مواقع معمولاً مکش جارو هم کمتر شده و کارایی آن کاهش می یابد.

روش رفع داغی جاروبرقی در این مواقع تمیز کردن مسیر و خارج کردن اشیا گیر کرده در آن است. برس ها را هم به خوبی تمیز کنید. این بخش مو، نخ، پرز و… را به خود جذب کرده و نگه می دارد.

رفع داغی جاروبرقی
رفع داغی جاروبرقی

لاستیک نگهدارنده موتور و تأثیر آن بر داغ شدن موتور جاروبرقی

اطراف موتور جاروبرقی، یک نوار عایق و از جنس پلاستیک فشرده تعبیه شده است که کار نگهداشتن موتور را انجام می دهد. علت داغ شدن جاروبرقی را در این مورد هم جستجو کنید.گاهی اوقات این لاستیک به دلایل مختلف می شکند یا فرم آن تغییر می کند. در این مواقع مقاومت و نگهدارنده ای روی موتور وجود ندارد، دور موتور افزایش یافته و بیش از حد گرم خواهد شد.
اگر جسمی در اطراف لاستیک به آن فشار وارد کند، لاستیک پاره شده یا می شکند. گاهی اوقات نیز به علت قدیمی بودن جارو، لاستیک کیفیت خود را از دست داده و فرسوده شده است. به هر دلیلی که لاستیک مشکل پیدا کرده باشد، باید آن را تعویض کنید تا موتور کار خود را به خوبی انجام دهد.

داغ شدن دوشاخه جاروبرقی و راهکار آن

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است بارها با آن مواجه شوید، داغ شدن دو شاخه جاروبرقی است. حالت که علت داغ شدن جاروبرقی را بررسی کردیم، بهتر است این مورد را هم بررسی کنیم. شاید از نظر شما چندان مهم نباشد که این مشکل وجود دارد؛ اما بهتر است بدانید که مسئله کاملاً مهم بوده و نشان می دهد بخشی از دستگاه دچار مشکل شده است.

در وهله اول ممکن است دلیل اصلی آن، روشن بودن طولانی مدت جارو باشد. راهکار رفع داغی جاروبرقی و دو شاخه آن، در ین مواقع استراحت دادن به دستگاه است. از طرفی، ممکن است گاهی اوقات سیم جاروبرقی را به حدی بکشید که فشار به دوشاخه وارد شود. در این مواقع نیز دوشاخه داغ می شود. عوامل دیگری مانند فشار به موتور و سخت کار کردن آن هم نیز عامل داغ شدن دوشاخه جاروبرقی هستند.

نباید این نکته را فراموش کنید که گرم شدن بیش از حد دوشاخه، ممکن است سبب شود تا موتور دستگاه به مرور آسیب ببیند. پس هر چه سریع تر دلیل آن را پیدا کرده و رفع کنید. اگر خودتان در این زمینه اطلاعاتی ندارید، بهترین راهکار این است که جاروبرقی خود را به یک تعمیرکار ماهر و حرفه ای بسپارید تا با تست و بررسی وضعیت دوشاخه، سریع تر مشکل را حل کند.

علت داغ شدن جاروبرقی
علت داغ شدن جاروبرقی

ترموستات جاروبرقی چیست و کجا قرار دارد؟

احتمالاً این قطعه در جاروبرقی های قدیمی وجود ندارد. در جاروبرقی های جدید، سنسور حرارتی یا ترموستات قرار گرفته است تا به عنوان یک سنسور دمایی فعال باشد. در صورتی که دمای موتور جاروبرقی افزایش یابد، قطعه پلاتینی که در ترموستات قرار گرفته است به علت افزایش دما خم شده و باعث خاموش شدن موتور می شود. حال دما که کاهش می یابد، این پلاتین باز شده و می توانید مجدداً موتور را روشن کنید. ترموستات دقیقاً داخل موتور و قبل از سیم پیچی آن قرار گرفته است.

البته در برخی از مدل های جاروبرقی به جای ترموستات از سنسورهای حرارتی استفاده شده است. در این دستگاه ها، هنگامی که موتور داغ می شود، سنسور این مشکل را به برد حرارتی انتقال داده و برد با ارائه دستور خاموشی موتور، آن را از کار می اندازد تا مانع از داغ شدن بیشتر موتور و جاروبرقی شود.

خرید جاروبرقی صنام

خلاصه ای از علت داغ شدن جاروبرقی از زبان تعمیرکاران

در ادامه خلاصه ای مفید از دلایل داغ شدن جاروبرقی به علت فشار به موتور ذکر شده اند.

  • اگر در بلند مدت از حداکثر قدرت جاروبرقی استفاده کنید، دستگاه تان زودتر داغ می کند.
  • مسدود شدن پروانه موتور توسط گرد و خاک و زباله سبب داغ شدن سریع تر موتور جاروبرقی می شود.
  • سوراخ یا پارگی در کیسه جاروبرقی سبب کثیفی فیلتر و ورود گرد و غبار به داخل موتور و پروانه و در نهایت داغ شدن آن می شود.
  • مسدودی برس، خرطومی و سایر لوله های جاروبرقی باعث زیاد شدن فشار به موتور شده و موتور داغ می شود.
  • اگر مشکلات داغ شدن جاروبرقی رفع نشود، موتور آن می سوزد و هزینه های بالایی را روی دوشتان خواهد گذاشت.
دلایل داغ شدن جاروبرقی
دلایل داغ شدن جاروبرقی

تعمیرکاران حرفه ای در مورد علت داغ شدن جاروبرقی و ترموستات چه می گویند؟

تعمیرکاران ماهر و کاربلد در مورد عیب یابی و رفع مشکل داغ شدن موتور جاروبرقی نکاتی را ذکر می کنند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

  • ترموستات یکی از مهم ترین قطعات جاروبرقی است که با داغ شدن بیش از اندازه موتور، دستگاه را خاموش می کند.
  • اگر ترموستات خراب شده باشد یا کار خود را به خوبی انجام ندهد، قادر نیست مدیریت گرمای جاروبرقی را به درستی انجام دهد و دستگاه داغ می کند.
  • گاهی اوقات موتور جاروبرقی نیم سوز شده و این عامل بارزترین نشانه های داغ شدن دستگاه خواهد بود.
  • هر چند وقت یک بار فیلتر، کیسه و لوله های جاروبرقی را بررسی کرده و برای تخلیه و رفع انسداد آن ها اقدام کنید.
  • در صورتی که لوله های جاروبرقی مسدود شده یا کیسه آن پر شده باشد، به موتور فشار وارد کرده و جاروبرقی داغ می کند.
  • اگر پروانه موتور که قطعه ای مهم از جاروبرقی است خراب شود، جاروبرقی داغ می کند و باید سریع تر این قسمت را تعمیر یا تعویض کنید.
  • در صورتی که جاروبرقی شما داغ کرد، باید ابتدا اجازه دهید که کاملاً خنک شود، سپس مشکل را حل کرده و مجدداً از آن استفاده کنید.
  • هنگامی که موتور جاروبرقی داغ است، دستگاه به خوبی کار نمی کند. اگر جاروبرقی که داغ است را مجدداً روشن کنید، ممکن است اجزای داخلی آن آسیب ببیند.
  • اگر پس از خنک شدن جاروبرقی آن را روشن کردید و در حالت عادی کار کرد، احتمالاً قطعات داخلی آن هنوز دچار مشکل نشده اند؛ از این رو باید سریع تر علت داغ شدن جاروبرقی را بررسی کرده و رفع کنید.
داغ شدن موتور جاروبرقی
داغ شدن موتور جاروبرقی

آیا تعمیر و رفع داغی جاروبرقی در محل قابل انجام است؟

ممکن است حمل و جابجا کردن جاروبرقی برایتان سخت باشد. تعمیر جاروبرقی در محل و بررسی علت داغ شدن جاروبرقی می تواند شما را راحت کرده و نگرانی تان را برطرف کند.

جاروبرقی از قطعاتی مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که ممکن است در حین استفاده داغ شوند. در صورتی که متوجه بویی غیرطبیعی از جاروبرقی شدید یا موتور آن داغ شد، هر چه سریع تر آن را خاموش کرده و برای رفع مشکل اقدام کنید.

پاکت و فیلترها را به موقع تعویض کنید تا گرد و خاک به درون قطعات الکترونیکی وارد نشود. همچنین گرفتگی لوله ها و اتصالات را هم در صورت وجود رفع کنید. اگر مشکل بدین صورت رفع نشد، می توانید با مراکز تعمیر حرفه ای و معتبر تماس بگیرد تا دستگاه جاروبرقی شما را در محل تعمیر کنند.

علت داغ شدن جاروبرقی هر چه باشد، باید سریع تر رفع شود تا به موتور آسیبی وارد نکند. ممکن است دلایل داغ شدن جاروبرقی زیاد باشند؛ اما مهم ترین آن ها بررسی شد تا بتوانید در صورت لزوم آن ها را برطرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *